Tradisjonelt sett er det barnehagepersonalet som inviterer/innkaller foreldrene til foreldremøter. Ofte er det styrer eller pedagogisk leder som leder møtene, og det kan lett bli mye enveiskommunikasjon med informasjon og orientering fra barnehagens side til foreldregruppen. Mange barnehager har videreutviklet foreldremøtene og bruker møtene til foredrag og diskusjonsgrupper. Barnehagene erfarer nok at det er de samme foreldrene som møter til foreldremøtene og de samme som ikke møter. Det blir viktig at barnehagen har en strategi for hvordan den følger opp de foreldrene som ikke møter.

For at foreldremøtene skal bli innholdsmessig gode og nå det formålet som er tenkt, er det viktig at styrer og barnehagepersonalet har tenkt igjennom og diskutert følgende spørsmål:

  • Hva er målet med foreldremøtene? Hvorfor ønsker personalet å holde foreldremøter? Har dette vært diskutert i SU?
  • Hvor ofte mener personalet det er behov for å gjennomføre foreldremøter?
  • Hvor ofte mener foreldrene det er behov for å gjennomføre foreldremøter?
  • Kan barnehagen tenke seg alternative samværs- og samarbeidsformer til de tradisjonelle møteformene?
  • Kan foreldrene tenke seg andre samværs- og samarbeidsformer?
  • Hvem styrer møtene? Er det primært de ansatte som har ordet og leder møtene, eller er det andre måter å styre møtene på?
  • Hva mener foreldrene? Hvilken form og innhold ønsker foreldregruppen? Kan foreldrene tas med på drøfting?
  • Er det spørsmål foreldrene og de ansatte kan samarbeide om?
  • Hvordan kan foreldrene være med å påvirke innholdet i barnehagen?
  • Hvem kommer/kommer ikke? Er det ”alltid” de samme som kommer og de samme som uteblir? Har barnehagen diskutert årsaken til dette? Skyldes det praktiske vansker, som barnevakt og lignende? Er tilhørigheten til barnehagen sterk nok? Temaene som tas opp; angår de alle? Blir alle foreldre møtt som likeverdige?
  • Hva med dialogen; hvordan kommuniserer foreldrene og barnehagepersonalet?
  • Hva kan eventuelt gjøres annerledes for å trygge og motivere de foreldrene som vanligvis ikke kommer? Har barnehagen revurdert tidspunktet, innholdet og formen på møtene?
  • Hvordan følges de foreldrene opp, som ikke kommer på foreldremøtene?
  • Gjøres møtene tilgjengelig for alle? Har alle foreldre forstått at det skal være foreldremøte og har begreper om hva et foreldremøte er?
  • Hvordan brukes foreldremøtene til å bygge nettverk og utvikle kontakt innad i foreldregruppen?