Et eksempel
Enkelte kommuner har et felles årshjul som forplikter både barnehagen, SFO og skolen å sikre barn en trygg og god overgang. Målet med dette arbeidet er å sørge for at barnets behov for trygghet i overgangsprosessen blir ivaretatt, og opplæringen kan tilpasses det enkelte barn fra første skoledag. Dette innebærer at alle barn blir kjent med skole og SFO gjennom felles aktiviteter eller besøk. F.eks. får alle barn besøke sin egen skole når de skrives inn, andre skoler arrangerer «bli kjent-dag». Skolen blir kjent med eleven gjennom et skjema foreldrene fyller ut, og/eller gjennom møter mellom foreldre, barnehage, SFO og skole. Dette er med på å trygge skolestarten til både barn og foreldre, og gjennom et slikt årshjul kan også foreldre få innflytelse på overgangen fra barnehage til SFO og skole. Videre er skolen kjent med og bygger videre på barnas erfaringer fra barnehagen, og like så er barnehagen kjent med og legger opp til å gjøre barna best mulig rustet til det som møter dem på skolen, faglig, sosialt og på andre måter. Årshjulet skal også sikre en god overgang for de barna som ikke går i barnehage.
Ressursbank


