Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
  • Forside
  • Samarbeid hjem-barnehage
    • Foreldres betydning
      • Foreldrerollen
      • Foreldrene er en ressurs for barnehagen
    • Foreldreinvolvering i barnehagen
    • Hvorfor er samarbeid viktig?
    • Hva skal det samarbeides om?
    • Foreldresamtaler
    • Foreldremøter
      • Foreldremøter – for hvem?
      • Foreldremøte på en annen måte
    • Foreldreråd og arbeidsutvalg (FAU)
    • Samarbeidsutvalg (SU)
    • Lokale foreldreutvalg
      • Hva er et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvordan opprette et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvorfor lokalt foreldreutvalg?
    • Foreldreundersøkelsen
    • Eksempel på samarbeid om overgang fra barnehage til skole
  • Rettigheter og lover
    • Rett til barnehageplass
      • Klagerett
      • Mangelfull betaling
    • Innholdet i barnehagen
    • Kostnader
      • Makspris
      • Søskenmoderasjon
      • Kostpenger
      • Unntak
    • Hva er lov?
      • Innhente navn og adresse?
      • Taushetsplikt
      • Personvern
      • Forsikringer
    • Når ulykken skjer
      • Hva må barnehagen gjøre?
      • Hva kan foreldrene forvente?
      • Regelverk i forhold til å ta med barnehagebarn til badeplasser og basseng
    • Driftsformer
      • Eierformer i private barnehager
    • Hvem spør jeg?
      • Bekymret for barnet
      • Drift av barnehagen
      • Godkjenning
      • Tilsyn
      • Helse, miljø og sikkerhet
    • Miljørettet helsevern
      • Barnehagens lokaler og måltider
      • Renhold
      • Gode rutiner
      • Lys og lyd
      • Skriftlige prosedyrer
    • Nasjonale rutiner for legemiddelhåndtering
  • Aktuelle tema
    • Tilvenning
      • Oppstartssamtale
      • Foreldre må ikke være redd for å si fra
    • Mobbing
      • Mobbing i barnehagen
      • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
      • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
      • Samarbeid mellom hjem og barnehage
    • 0–3-åringene
    • 3–5-åringene
    • Skolestart
    • Organisering av barnehagen
      • Smågrupper
      • Aldersblandede grupper
      • Aldershomogene grupper
    • Varsling
      • Hva er varsling
      • Hvem varsler du til
      • Hvordan varsler du
      • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
      • Varsling kan være vasklig
    • Personalet i barnehagen
    • FUBs anbefalinger
    • Barn med behov for ekstra støtte
    • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
      • Foreldremøter
    • Små barn og skilsmisse
      • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
      • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
      • PIS
    • Gode eksempler
  • Om FUB
  • Arrangementer
    • FUBs konferanser
      • FUBs konferanse 2017
      • FUBs konferanser 2016
      • FUBs konferanse 2015
      • FUBs konferanse 2014
      • FUBs konferanse 2013
      • FUBs konferanse 2012
      • FUBs konferanse 2011
      • FUBs konferanse 2019
    • Barnehagedagen
      • Barnehagedagen 2020
      • Barnehagedagen 2019
      • Barnehagedagen 2018
      • Barnehagedagen 2017
      • Barnehagedagen 2016
      • Barnehagedagen 2015
      • Barnehagedagen 2014
      • Barnehagedagen 2013
    • Manifest mot mobbing
      • Partnerskap mot mobbing 2016
      • Manifest mot mobbing 2015
      • Manifest mot mobbing 2014
      • Manifest mot mobbing 2013
      • Manifest mot mobbing 2012
      • Manifest mot mobbing 2011
    • Frokostseminar FUB–NHO
  • Høringer
  • Ofte stilte spørsmål
  • Materiell
  • Nyhetsbrev
  • Materiell - e-bok
  • Kontakt
  • Nettstedskart
  • Presse
  • Nyhetsbrev
format_size rss_feed hearing
Språk Språk Språk
FUBHG logo
search
dehaze Meny
Forside/Aktuelle tema/Skolestart/Har du barn som tilhører en nasjonal minoritet?

Aktuelle tema
Vis meny

  • Tilvenning
    • Oppstartssamtale
    • Foreldre må ikke være redd for å si fra
  • Mobbing
    • Mobbing i barnehagen
    • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
    • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
    • Samarbeid mellom hjem og barnehage
  • 0–3-åringene
  • 3–5-åringene
  • Skolestart
    • Barnehagen og skolestart
    • Skolen og skolestart
    • SFO og skolestart
    • Samarbeid i overgangen
    • Tips til deg som forelder om skolestart
    • Et skoleeksempel
    • Vurderer du utsatt skolestart for ditt barn
    • Vurderer du fremskutt skolestart for ditt barn
    • Har du barn med samisk bakgrunn?
    • Har du barn som bruker tegnspråk?
    • Har du barn som tilhører en nasjonal minoritet?
    • Har du barn som har behov for særskilt norskopplæring?
    • Henvisninger til lovverk og sentrale bestemmelser
  • Organisering av barnehagen
    • Smågrupper
    • Aldersblandede grupper
    • Aldershomogene grupper
  • Varsling
    • Hva er varsling
    • Hvem varsler du til
    • Hvordan varsler du
    • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
    • Varsling kan være vasklig
  • Personalet i barnehagen
  • FUBs anbefalinger
  • Barn med behov for ekstra støtte
  • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
    • Foreldremøter
  • Små barn og skilsmisse
    • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
    • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
    • PIS
  • Gode eksempler

Har du et barn som tilhører en nasjonal minoritet?

Læreplanverket fastsetter målene for opplæringen for alle elever og lærlinger i norsk skole. Alle elever skal få utvikle egen identitet og kultur, noe som kommer til uttrykk i alle deler av læreplanverket. Dette gjelder også barn og unge fra nasjonale minoriteter. Nasjonale minoriteter i Norge er kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, rom (sigøynere) og romanifolk/tatere. 

Språket er personlig og identitetsdannende og nært knyttet til følelser. Morsmålet er viktig for opplevelse av egen identitet og mestring på mange områder. Et godt utviklet morsmål er en grunnleggende forutsetning for den videre språklige utviklingen, også når det gjelder skriftspråk og leseforståelse. 

Rammeplanen for barnehagen fremhever det ansvaret og den betydning barnehagen har for barns språkutvikling. I skole gjelder særskilte bestemmelser knyttet til språkopplæring for elever med kvensk/norskfinsk bakgrunn (opplæringsloven). 

 

For to av de nasjonale minoritetene, rom og romanifolket/tatere, er reising ofte en del av levesettet. Ved søknad om permisjon i forbindelse med reising gjelder bestemmelser i opplæringsloven. 
 

Sjekk udir.no/nasjonale minoriteter for mer informasjon om hvordan opplæringsloven og læreplanverket ivaretar barn og unge fra nasjonale minoriteter 

Publisert 06. juni 2019

Ressursbank

Min stemme

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - EngelskSpråk Sami - Samisk
Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
Postboks 29
3833 Bø i Telemark
Telefon: 477 99 200
E-post:
Org. nr.: 989 628 011
Fakturaadresse: 989628011
Personvernerklæring
Ansvarlig redaktør: kontorsjef Marianne Dahlseng
FUG logo

Har du barn i skolen? Besøk Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

FUBHG på facebookFUBHG på TwitterFølg oss på Instagram
Web levert av CustomPublish