Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
  • Forside
  • Samarbeid hjem-barnehage
    • Foreldres betydning
      • Foreldrerollen
      • Foreldrene er en ressurs for barnehagen
    • Foreldreinvolvering i barnehagen
    • Hvorfor er samarbeid viktig?
    • Hva skal det samarbeides om?
    • Foreldresamtaler
    • Foreldremøter
      • Foreldremøter – for hvem?
      • Foreldremøte på en annen måte
    • Foreldreråd og arbeidsutvalg (FAU)
    • Samarbeidsutvalg (SU)
    • Lokale foreldreutvalg
      • Hva er et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvordan opprette et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvorfor lokalt foreldreutvalg?
    • Foreldreundersøkelsen
    • Eksempel på samarbeid om overgang fra barnehage til skole
  • Rettigheter og lover
    • Rett til barnehageplass
      • Klagerett
      • Mangelfull betaling
    • Innholdet i barnehagen
    • Kostnader
      • Makspris
      • Søskenmoderasjon
      • Kostpenger
      • Unntak
    • Hva er lov?
      • Innhente navn og adresse?
      • Taushetsplikt
      • Personvern
      • Forsikringer
    • Når ulykken skjer
      • Hva må barnehagen gjøre?
      • Hva kan foreldrene forvente?
      • Regelverk i forhold til å ta med barnehagebarn til badeplasser og basseng
    • Driftsformer
      • Eierformer i private barnehager
    • Hvem spør jeg?
      • Bekymret for barnet
      • Drift av barnehagen
      • Godkjenning
      • Tilsyn
      • Helse, miljø og sikkerhet
    • Miljørettet helsevern
      • Barnehagens lokaler og måltider
      • Renhold
      • Gode rutiner
      • Lys og lyd
      • Skriftlige prosedyrer
    • Nasjonale rutiner for legemiddelhåndtering
  • Aktuelle tema
    • Tilvenning
      • Oppstartssamtale
      • Foreldre må ikke være redd for å si fra
    • Mobbing
      • Mobbing i barnehagen
      • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
      • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
      • Samarbeid mellom hjem og barnehage
    • 0–3-åringene
    • 3–5-åringene
    • Skolestart
    • Organisering av barnehagen
      • Smågrupper
      • Aldersblandede grupper
      • Aldershomogene grupper
    • Varsling
      • Hva er varsling
      • Hvem varsler du til
      • Hvordan varsler du
      • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
      • Varsling kan være vasklig
    • Personalet i barnehagen
    • FUBs anbefalinger
    • Barn med behov for ekstra støtte
    • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
      • Foreldremøter
    • Små barn og skilsmisse
      • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
      • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
      • PIS
    • Gode eksempler
  • Om FUB
  • Arrangementer
    • FUBs konferanser
      • FUBs konferanse 2017
      • FUBs konferanser 2016
      • FUBs konferanse 2015
      • FUBs konferanse 2014
      • FUBs konferanse 2013
      • FUBs konferanse 2012
      • FUBs konferanse 2011
      • FUBs konferanse 2019
    • Barnehagedagen
      • Barnehagedagen 2020
      • Barnehagedagen 2019
      • Barnehagedagen 2018
      • Barnehagedagen 2017
      • Barnehagedagen 2016
      • Barnehagedagen 2015
      • Barnehagedagen 2014
      • Barnehagedagen 2013
    • Manifest mot mobbing
      • Partnerskap mot mobbing 2016
      • Manifest mot mobbing 2015
      • Manifest mot mobbing 2014
      • Manifest mot mobbing 2013
      • Manifest mot mobbing 2012
      • Manifest mot mobbing 2011
    • Frokostseminar FUB–NHO
  • Høringer
  • Ofte stilte spørsmål
  • Materiell
  • Nyhetsbrev
  • Materiell - e-bok
  • Kontakt
  • Nettstedskart
  • Presse
  • Nyhetsbrev
format_size rss_feed hearing
Språk Språk Språk
FUBHG logo
search
dehaze Meny
Forside/Aktuelle tema/Skolestart/Skolen og skolestart

Aktuelle tema
Vis meny

  • Tilvenning
    • Oppstartssamtale
    • Foreldre må ikke være redd for å si fra
  • Mobbing
    • Mobbing i barnehagen
    • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
    • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
    • Samarbeid mellom hjem og barnehage
  • 0–3-åringene
  • 3–5-åringene
  • Skolestart
    • Barnehagen og skolestart
    • Skolen og skolestart
    • SFO og skolestart
    • Samarbeid i overgangen
    • Tips til deg som forelder om skolestart
    • Et skoleeksempel
    • Vurderer du utsatt skolestart for ditt barn
    • Vurderer du fremskutt skolestart for ditt barn
    • Har du barn med samisk bakgrunn?
    • Har du barn som bruker tegnspråk?
    • Har du barn som tilhører en nasjonal minoritet?
    • Har du barn som har behov for særskilt norskopplæring?
    • Henvisninger til lovverk og sentrale bestemmelser
  • Organisering av barnehagen
    • Smågrupper
    • Aldersblandede grupper
    • Aldershomogene grupper
  • Varsling
    • Hva er varsling
    • Hvem varsler du til
    • Hvordan varsler du
    • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
    • Varsling kan være vasklig
  • Personalet i barnehagen
  • FUBs anbefalinger
  • Barn med behov for ekstra støtte
  • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
    • Foreldremøter
  • Små barn og skilsmisse
    • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
    • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
    • PIS
  • Gode eksempler

Skolen og skolestart

Skolen og skolestart 

Barnet ditt skal tilbringe mange timer, dager og år på skolen og det er viktig at miljøet i klassen blir godt for alle barn. Når barnet har venner og trives på skolen, legges det bedre til rette for læring. Du som forelder spiller også en viktig rolle for at ditt og andres barn skal trives på skolen og få venner. Derfor bør du bli kjent med de andre foreldrene og deres barn, delta på arrangement som skolen arrangerer, inkludere alle når du f.eks. inviterer til bursdagsselskap, snakke positivt om andre barn, deres foreldre, lærere og skolen. Du som forelder er en viktig person for at overgangen fra barnehage til skole og SFO skal bli best mulig for eget og andre barn. 

I barnehageloven § 2 a.Plikt til å samarbeide med skolen om overgangen fra barnehage til skole, står det: 

Barnehagen skal samarbeide med skolen om barnas overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning, jf. opplæringslova § 13-5 og friskolelova § 5-5. Samarbeidet skal bidra til at barna får en trygg og god overgang. 

 

Sjekk ut:  

  • om ansatte i skole og SFO besøker barna i barnehagen før skolestart
  • om skolen inviterer dere foreldre til samarbeid om en god skolestart for barnet deres
  • hvordan skolen jobber med trivsel for alle barn
  • om skolen tar hensyn til barnas vennskap i overgangen og når klasser settes sammen
  • hvordan overgangen til skole og SFO er hvis ditt barn ikke går i barnehage
  • hvordan skolen legger til rette for trygghet i friminuttene og inkludering av alle i lek
  • med skolen og SFO hvordan rutinene med påkledning og toalettbesøk er
  • hvordan samarbeidet mellom barnehage og skole er hvis du er nyinnflyttet til kommunen
  • om du kan få med deg tolk i overgangsmøtene med skolen slik at du vet at skolen får riktig informasjon om barnet ditt
  • hvordan skole og SFO samarbeider om oppfølging og deling av informasjon rundt ditt barn
  • hvilke forventninger skolen har til deg som foreldre
  • om skolen tilbyr leksehjelp
  • om skolen legger til rette for barn som har behov for ekstra hjelp
  • om skolen gir en undervisning som er tilpasset ditt barns behov og forutsetninger
  • om skolen har et spesielt religiøst eller kulturelt særpreg
Publisert 06. juni 2019

Ressursbank

Min stemme

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - EngelskSpråk Sami - Samisk
Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
Postboks 29
3833 Bø i Telemark
Telefon: 477 99 200
E-post:
Org. nr.: 989 628 011
Fakturaadresse: 989628011
Personvernerklæring
Ansvarlig redaktør: kontorsjef Marianne Dahlseng
FUG logo

Har du barn i skolen? Besøk Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

FUBHG på facebookFUBHG på TwitterFølg oss på Instagram
Web levert av CustomPublish