Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
  • Forside
  • Samarbeid hjem-barnehage
    • Foreldres betydning
      • Foreldrerollen
      • Foreldrene er en ressurs for barnehagen
    • Foreldreinvolvering i barnehagen
    • Hvorfor er samarbeid viktig?
    • Hva skal det samarbeides om?
    • Foreldresamtaler
    • Foreldremøter
      • Foreldremøter – for hvem?
      • Foreldremøte på en annen måte
    • Foreldreråd og arbeidsutvalg (FAU)
    • Samarbeidsutvalg (SU)
    • Lokale foreldreutvalg
      • Hva er et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvordan opprette et lokalt foreldreutvalg?
      • Hvorfor lokalt foreldreutvalg?
    • Foreldreundersøkelsen
    • Eksempel på samarbeid om overgang fra barnehage til skole
  • Rettigheter og lover
    • Rett til barnehageplass
      • Klagerett
      • Mangelfull betaling
    • Innholdet i barnehagen
    • Kostnader
      • Makspris
      • Søskenmoderasjon
      • Kostpenger
      • Unntak
    • Hva er lov?
      • Innhente navn og adresse?
      • Taushetsplikt
      • Personvern
      • Forsikringer
    • Når ulykken skjer
      • Hva må barnehagen gjøre?
      • Hva kan foreldrene forvente?
      • Regelverk i forhold til å ta med barnehagebarn til badeplasser og basseng
    • Driftsformer
      • Eierformer i private barnehager
    • Hvem spør jeg?
      • Bekymret for barnet
      • Drift av barnehagen
      • Godkjenning
      • Tilsyn
      • Helse, miljø og sikkerhet
    • Miljørettet helsevern
      • Barnehagens lokaler og måltider
      • Renhold
      • Gode rutiner
      • Lys og lyd
      • Skriftlige prosedyrer
    • Nasjonale rutiner for legemiddelhåndtering
  • Aktuelle tema
    • Tilvenning
      • Oppstartssamtale
      • Foreldre må ikke være redd for å si fra
    • Mobbing
      • Mobbing i barnehagen
      • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
      • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
      • Samarbeid mellom hjem og barnehage
    • 0–3-åringene
    • 3–5-åringene
    • Skolestart
    • Organisering av barnehagen
      • Smågrupper
      • Aldersblandede grupper
      • Aldershomogene grupper
    • Varsling
      • Hva er varsling
      • Hvem varsler du til
      • Hvordan varsler du
      • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
      • Varsling kan være vasklig
    • Personalet i barnehagen
    • FUBs anbefalinger
    • Barn med behov for ekstra støtte
    • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
      • Foreldremøter
    • Små barn og skilsmisse
      • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
      • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
      • PIS
    • Gode eksempler
  • Om FUB
  • Arrangementer
    • FUBs konferanser
      • FUBs konferanse 2017
      • FUBs konferanser 2016
      • FUBs konferanse 2015
      • FUBs konferanse 2014
      • FUBs konferanse 2013
      • FUBs konferanse 2012
      • FUBs konferanse 2011
      • FUBs konferanse 2019
    • Barnehagedagen
      • Barnehagedagen 2020
      • Barnehagedagen 2019
      • Barnehagedagen 2018
      • Barnehagedagen 2017
      • Barnehagedagen 2016
      • Barnehagedagen 2015
      • Barnehagedagen 2014
      • Barnehagedagen 2013
    • Manifest mot mobbing
      • Partnerskap mot mobbing 2016
      • Manifest mot mobbing 2015
      • Manifest mot mobbing 2014
      • Manifest mot mobbing 2013
      • Manifest mot mobbing 2012
      • Manifest mot mobbing 2011
    • Frokostseminar FUB–NHO
  • Høringer
  • Ofte stilte spørsmål
  • Materiell
  • Nyhetsbrev
  • Materiell - e-bok
  • Kontakt
  • Nettstedskart
  • Presse
  • Nyhetsbrev
format_size rss_feed hearing
Språk Språk Språk
FUBHG logo
search
dehaze Meny
Forside/Aktuelle tema/Skolestart/Tips til deg som forelder om skolestart

Aktuelle tema
Vis meny

  • Tilvenning
    • Oppstartssamtale
    • Foreldre må ikke være redd for å si fra
  • Mobbing
    • Mobbing i barnehagen
    • Hvordan ser mobbing mellom små barn ut?
    • Hva kan barnehagen og foreldrene gjøre?
    • Samarbeid mellom hjem og barnehage
  • 0–3-åringene
  • 3–5-åringene
  • Skolestart
    • Barnehagen og skolestart
    • Skolen og skolestart
    • SFO og skolestart
    • Samarbeid i overgangen
    • Tips til deg som forelder om skolestart
    • Et skoleeksempel
    • Vurderer du utsatt skolestart for ditt barn
    • Vurderer du fremskutt skolestart for ditt barn
    • Har du barn med samisk bakgrunn?
    • Har du barn som bruker tegnspråk?
    • Har du barn som tilhører en nasjonal minoritet?
    • Har du barn som har behov for særskilt norskopplæring?
    • Henvisninger til lovverk og sentrale bestemmelser
  • Organisering av barnehagen
    • Smågrupper
    • Aldersblandede grupper
    • Aldershomogene grupper
  • Varsling
    • Hva er varsling
    • Hvem varsler du til
    • Hvordan varsler du
    • Hva bør en skriftlig varsling inneholde
    • Varsling kan være vasklig
  • Personalet i barnehagen
  • FUBs anbefalinger
  • Barn med behov for ekstra støtte
  • Barn med ein annan språkbakgrunn enn norsk
    • Foreldremøter
  • Små barn og skilsmisse
    • Skilsmisse og samarbeid med barnehagen
    • Hva kan foreldre gjøre for å lette situasjonen?
    • PIS
  • Gode eksempler

Tips til deg som forelder om skolestart


  • Snakk med andre foreldre i barnehagen om overgangen fra barnehage til skole, skal noen av barna begynne på samme skoleog kan dere forberede barna sammen?

  • Hjelp barnet til å bli mest mulig selvstendig med påkledning og toalettbesøk

  • Øv deg sammen med barnet ditt på å gå til skolen slik at det blir trygt

  • Snakk med skolen eller foreldrene i barnets klasse om dere kan lage en ordning for barna, hvor de går sammen til/fra skolen.

  • Ta kontakt og bli kjent med de andre foreldrene i barnets klasse, det vil føre til bedre samarbeid og kontakt mellom barn og foreldre.

  • Inviter hjem ulike barn fra avdelingen eller klassen og følg med på hvordan barna leker sammen, dette kan forebygge ekskludering og mobbing av enkeltbarn.

  • Snakk godt om barna på avdelingen/i klassen og deres foreldre, det fører til en større aksept og anerkjennelse hos eget barn.

  • Pass på at barnet ditt får nok søvn, mat og bevegelse, da blir barnet mer utholdent på skolen.

  • Tenk på hvordan du som forelder kan legge til rette forbursdagsselskapog andre sosiale sammenkomster, slik at alle barna på avdelingen eller i klassen blir inkludert. Kanskje kan du låne lokaler i barnehagen og/eller skolen til slike arrangement?

  • Snakk positivt om skolen, det påvirker barnets holdning og innstilling til skolen.

  • Engasjer deg i barnets skolehverdag, da vil barnet ditt gjøre det bedre på skolen.

  • Invitere til felles aktiviteter for hele klassen, dette kan bidra til et godt klassemiljø.

  • Vær forberedt på at du vil ha mindre kontakt med de ansatte på skolen enn i barnehagen


Publisert 06. juni 2019

Ressursbank

Min stemme

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - EngelskSpråk Sami - Samisk
Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
Postboks 29
3833 Bø i Telemark
Telefon: 477 99 200
E-post:
Org. nr.: 989 628 011
Fakturaadresse: 989628011
Personvernerklæring
Ansvarlig redaktør: kontorsjef Marianne Dahlseng
FUG logo

Har du barn i skolen? Besøk Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

FUBHG på facebookFUBHG på TwitterFølg oss på Instagram
Web levert av CustomPublish